onsdag 6 januari 2016

Winter Essentials

Sent inlägg som kommer upp idag. Men, det har varit himla fint väder, dock kallt som attan ca -10 har  vi haft där jag bor. 
Så, jag tvingade med mina hundar ut på en promenad. De gillar inte kylan alls så den blev inte så lång. Så de var väldigt glada över att komma in i värmen igen. 


M Picaut Calming Cocoon Cream 
Det jag vill tipsa om idag är, som ni kanske vet så måste man inte bara skydda huden mot sol. Man måste skydda huden mot väder, alltså innefattar det även blåst och kyla. Idag har det inte blåst direkt men det har varit kallt. Så vistas man ute bör man alltså skydda huden mot kylan. Det bästa sättet att göra det är antingen att ha halsduk eller liknande som täcker kinderna. Eller så kan man använda sig utav en så kallad klimat kräm. Det är helt enkelt en kräm som är av det fetare slaget, vissa krämer är speciellt enbart klimat krämer men det funkar såklart med en fet kräm. Ska man ha den i ansiktet bör den ju dock vara anpassad för ansiktet, rekommenderar inte att kleta in ansiktet i body butter. 

M Picaut Calming Cocoon Cream
Den jag hade hemma kommer från M Picaut och heter Calming Cocoon Cream och är en kräm som innehåller bland annat avokado-olja, den är gjord till att fungera även på väldigt känslig hud. Den ger massor med fukt, verkar lugnande och ska även verka lite anti age. 
Jag brukar oftast använda den under natten då den är av det fetare slaget och man blir aningens blank av den. Så, det är inget jag själv använder under make up. Men dagar som idag, när man inte har smink på sig och är ute i kallt väder så är den perfekt. Då vill jag ha den där lite feta hinnan som skyddar huden mot kylan. Det finns även andra som funkar bra, till exempel Decleors Baumer funkar på samma sätt, tanken är att de ska användas under natten men för kallt väder är de perfekta. 

Varför vill man skydda huden mot kyla? Jo för att kylan är en stor påfrestning för huden på flera sätt. Dels så gör det så att huden blir väldigt uttorkad, visst märker man att man blir torrare på kroppen, händerna när det är vinter. Det är såklart samma sak för huden i ansiktet och är man då ute i kylan en hel dag eller på en lång promenad så blir påfrestningen väldigt intensiv just för ansiktet. Detta kan i sin tur leda till att man får ytliga kärl på kinder eller i pannan till exempel. Är det soligt bör man ju dessutom ha SPF. 
För mig så är detta anledning nog till att skydda huden mot kylan. 

Hur gör ni? Tänker ni på att skydda huden när ni är ute i kallt väder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något snällt här, det gör min dag! =)
Jag svarar på kommentarer här i fortsättningen då det blir lättare för alla att hänga med i vad som sägs här då!